Om det kunde töa mer...

publicerat i Allmänt, Barnen;
Fredag, hade ordnat så mamma och pappa hämtade hunden på jobbet så jag kunde simma. Galet skönt när känslan OCH viljan fanns där. Trots att motivationen ICKE är på topp. Varken för simning eller löpning.
Firade in helgen med en pizza toppad med ruccola och en hel påse snackoliver (galet gott och lämpligt utan spad). Halvsov redan vid 22-snåret, charmigt!
Lördag morgon, kaffe i sängen och en lång frukost. Jag kör tända ljus och hela racet, oavsett hur många vi är vid bordet. Vardagsmys.
Efter frukost tog vi en promenad på skoterspåren.
Det är sååå mycket snö, vet att jag tjatar om det och att det är förväntat en vinter. Men ändå.
Takskottning på gäststugan stod på listan. Men först hämta stegen bakom garaget. Klurade ut att det skulle vara enklast att gå genom garaget, klättra upp och lyfta stegen till andra sidan altanen, för att sen skotta mig ner till stugan. Ett projekt.
Ramen till studsmattan syns fortfarande. 
Men stegen satt fast! Som gjuten i snön.
Hade den sist när jag skottade garagetaket för två veckor sedan. Kunde höra pappas röst i huvudet "-Plocka undan grejerna när du är klar... osv.." 
Men skam den som ger sig, jag fällde upp den några pinnhål, vickade loss (kan ha blivit lite skev) och lyfte rakt upp. Bar den över det nyskottade (var tvungen att börja där) altantaket och släppte ner på andra sidan. Ganska tungt med rejäl järnstege. Gjorde lika med snörakan och spaden. Inte lika tungt.
Så var det bara att skotta sig ner och klättra upp.
Köra motorsåg och skotta tak är på topp 5-listan över hus-nära saker som framkallar mest svett och ansträngning. 
Skön syn när det var klart! Stegen står kvar, tänker att jag kan öva lite mer på det där med att INTE plocka undan efter mig. Bilden nedan visar utsikten från mitt sovrum efter att ha skottat altantaket. Mysigt!
Sen blev det nästa promenad på ett annat skoterspår. Samtidigt som jag pratade med mamma i telefon för att kolla om jag kunde få skjuts in till stan och hundvakt.
Jag blev spontanbjuden på lite samkväm av en... fd, ett ex? Eller vad det nu heter när man provade och livet inte passade men det är fortfarande en alldeles fantastiskt fin person att hänga med när tillfälle erbjuds. Jag har faktiskt inte träffat annat än fantastiska män och kan helt ärligt säga att det inte är dom... det är jag *asg*. Men hur som helst, hade en jäkligt trevlig kväll med god öl, pizza och massor med prat. Lätt värt!
Söndag morgon vaknade jag av att det durrade till i telefonen, meddelande från Afrika. En massa fina bilder, tydligen ska soluppgången vara särdeles vacker, om än ganska kortvarig.
Sen börjar det infinna sig någon slags vardag där nere. Träning, mat, vård av utrustning osv... Skönt att höra!
Efter lååång frukost och chattande med barnet så åkte jag för att hämta hunden. Och tänka sig, det fanns våffelsmet och glass kvar till mig. Mamma hade gjort egen smet som var alldeles krispig. Måste skriva av receptet ♥
Sen tittade jag ut genom deras köksfönster och vad skådar mitt öga??? En stege ligger i snön! Till pappas (och mammas) försvar så var det faktiskt ingen som sa till mig att plocka undan, det var bara min inre föräldraröst som sa att jag borde gjort det. Men ändå, jag skrattade gott!
Efter våffellunch och en middagsvila på soffan så skulle vi ut på en joggingtur, jag och hunden. Men det kändes så jäkla dåligt och jobbigt så jag knäppte av klockan. Men fortsatte ändå, utan kvitto på exakt huuur dåligt det var.
Vi hittade bra skoterspår ner mot Ljusnan.
Så det blev en vanlig runda men helt utan press. Till middag stekte jag en vegetarisk pytt, en färdighackad variant från Ica. Gott och praktiskt. Lyxade till det med sparris.
Det kom ett meddelande från juniorens pappa.
Tur ändå att det inte var ögat. Men nära på.
Så!
En helg kom och gick förbi.
Den här veckan har jag äldsta hemma på ledighet. Hon skottar tak hos mamma och pappa och hjälper till med lillesyster idag. Sportlov ju. Vi planerar lite pulkaåkning och bad.

Taggar: Mat;

Kommentera inlägget här :