Fira och skridsko

publicerat i Barnen;
Egentligen skulle vi fira min och äldstas födelsedag tillsammans helgen som kommer. Hon hade inte fri hemresa från Linköping och det är inte så fet lön värnpliktiga får (jag curlar inte mina barn på det viset heller).
MEN så bestämde hon sig för att komma hem ändå, den nyblivna 23-åringen, född på tjugondedag knut. Mammas lilla drivmedelssoldat.

Sent på kvällen ramlade hon in med sina blommor, choklad och en hink med godis i famnen. Vi hann öppna paket och ta en snabbfika innan det var dags att sova. Undrar om hon anar den röda tråden i presenterna? Trailskor i julklapp och vätskerygga i födelsedagspresent. Samma modell som jag, P-E och Mathilda har, superbra.
Själv fick jag (som en för-present) en påse kärlek från syster. Galet pricksäkert egentligen, det var slut på Ica så jag struntade i att köpa godis.. pga sur. Men där låg den i postlådan och väntade.
Lördagen gick åt till att äta tårta, handla och umgås. Har ett vintips också, speciellt för dig som är lite nere. Dog lite när någon kläckte den kommentaren på jobbet, varsågod här har du spaden.. typ.
Söndag, grillade korv, åkte skridskor. Grannarna på gatan har plogat upp en plan och en bana på den lilla tjärnen nedanför oss. Fixat med sittplatser, vedbod och grillplats. Så himla fint!
Det var knappt solen orkade hålla sig över trädtopparna, men vädret var alldeles lagom. Jag gjorde succé med min bambi-stil och med helt fel grepp om bandy-pinnen. Men som jag skrev på IG, en måste inte vara duktig för att ha kul. Jag skrattade och till slut fick vi 6-åringen att skratta också. Stort! Hon fick jaga sin talanglösa mor över isen.
Det finns få åldrar som är så svårmodiga som 6-åringens.
Det pyr och ryker och nästan exploderar inuti den lilla kroppen. Av alla känslor. Vaknar av en kram och ett "jag äääälskar dig mamma" och lägger henne med ett surt grymtande och en djup suck. Jag förstår henne. Det går över ♥
Idag är det måndag och det är okej.
Förklarade för en yngre kollega att en får fokusera på rätt saker, inte vara så girig. Tacksam är mer belönande.
1. Idag är jag själv vid middagsbordet och kan äta precis vad jag vill, eller inte, till middag. Jag älskar sällskap men uppskattar ensamhet och valfrihet också.
2. Masterssimning. Skönt att göra som en blir tillsagd och dessutom tillsammans med bästa gänget, kan inte minnas nån gång jag klivit upp ur bassängen med mindre än bättre humör. Har säkert haft nåt dåligt pass men det minns jag inte.
3. Sova. Tänk prassligt täcke och en trött kropp. Match made in heaven.
 
Det var nog allt för den här gången.
I morgon är det tisdag.
 

Kommentera inlägget här :