Lidköpingsveckan 2019

publicerat i Lidköping, Semester;
För sjunde året...
HÄR finns år 1-6, blir alldeles varm i hjärtat.
Vi startade en dag tidigare med ett stopp i Skövde hos storebror, saknar honom så mycket ibland. När en stannar upp tillräckligt för att hinna känna efter.
Vädret var "så där" välkomnande. Storebror med familj kompenserade vädret med pesto, pasta och gästfrihet.
Efter en grillad oxe till middag blev det bubbel och chips i uterummet, samtidigt som sommarregnet öste ner och åskan ruvade runt hörnet. Vädret gjorde inget, sol i sinnet fanns det gott om. 
Måndagen började med nybakta scones och kaffe. För att fortsätta med ett parti Skip-Bo och påtår (älskar deras kaffemaskin).
Sen skulle flamingon blåsas upp och testas i poolen.
Till lunch grillade bror hamburgare och som tillbehör åt vi grillat sidfläsk, Samgyopsal, galet gott. Kunde knappt sluta äta trots att det var lite starkt... bra betyg alltså. 
Min bror alltså, han fixar och grejar, testar saker och löser problem *längtas*.
Ja, ja... efter lunch for vi vidare till syster och svåger i Lidköping.
Svågern är aldrig svårövertalad att få med ut på en löptur, trots att det går sakta och att det flåsas orimligt mycket. 
Stretchade lite medan jag tittade på.
Dom där två var också med, fina Majken och svärsonen.
Lidköpingsveckan följer ungefär samma upplägg varje år. Grillat, bubbel, häng och en massa prat för att komma ikapp. Nedan whisky får mogna på sig några år till så den öppnade vi inte. Bara titta - inte smaka.
Tisdagen gick åt till Vänermuseet, sen lunch och bangolf framåt kvällen. Midsommarens fina form höll INTE i sig särskilt länge så jag blev sist. Junioren avrundade med att ramla i den lilla bäcken som rann genom området... 
Onsdag morgon började med ridning för oss och golf för svågrarna. Jag hade väääldigt svårt att välja mellan att cykla och rida men tillslut blev det hästryggen. Svärsonen drog iväg ut på Kinnekulle-leden med sin snygga Bianchi.
Syster gick med fika och junioren.
Vi andra delade på hästar och ponnies.
Jag fick rida en superfin islänning och som vanligt så åt vi pannkakor till frukost vid Lasses Grotta. Min syster är amazing som kliver upp direkt på morgonen och steker för glatta livet.
Efter ridningen blev det lite chark för att fira lillesysters födelsedag, sen packade vi bilarna och for ut på Vänern. Vi lyckades pricka in sommarvädret perfekt. Vi fyllde hela båten med leksaker, grill och fika.
Barnet hade med sig sin SUP och för första gången i sommar så fick jag riktig semesterfeeling, ni vet, när man tar ett djupt andetag och bara andas ut allt... Jag älskar Vänerns varma klippor i sällskap av familjen. Här tankas energi som ska räcka till nästa år. 
Kolla, jäkla idyll!
Hundarna har koll på samtliga.
Sen for vi hemåt, solvarma och glada.
Hopp-i-land-kalle. Färgen på solen avslöjar att vi stannade ganska sent, tror vi kastade loss vid 19:30. Lagom lång dag, allt för att maxa upplevelsen.
Näst äldsta väckte en fråga, hur löser vi när familjen växer mer? Vart ska alla bo? Jag och junioren har ett eget rum och så kommer det ALLTID vara oavsett, men alla andra då? Tältläger? Husvagn? Vi får fundera på det lite.
Torsdagen fortsatte med ungefär samma tema, medan vi packade bilar så körde lillesyster träning på baksidan. Ett sånt chins-räcke vill jag också ha.
Den här dagen följde storebror och en av hans söner med. Båten fick gå två gånger så vi syskon (-yngsta syster som hängde i stan) stannade på bryggan medan svågern skjutsade ut alla barn. 
Sen var det vår tur att åka ut.
Juice, macka med brie och grillat och sen kaffe på det.
Mer behövs inte.
Jo, solfaktor 50 och trevligt sällskap hade vi också. Jag smörjde allt utom fötterna, det blev rätt tydligt senare.
Barnen åkte ring efter båten och hundarna hade koll.
Jag hämtade tollaren ute på en udde och paddlade in henne till "vår" klippa. Junioren lekte oavbrutet med sin kusin och luftmadrasserna. Dom byggde ett spa på en egen ö och utforskade omgivningarna. Vi hoppade från klippor och bara njöt av sommarvädret.
Kände livet i oss.
Till kvällen blev det grillat och svågerna hade mystiskt nog dukat för 12, alltså plus en. Men när han utbringade en skål för "absent friends and family" så blev det hela väldigt fint och stämningsfullt.
Vi satt ute ända till midnatt, (inga mygg där nere) och sommaren levererade värme. Ungdomarna tog tillfället i akt och sov under bar himmel.
Fredag morgon, frukost på altanen, hemresa på G.
Några stannade en natt till (avis) medan jag, lillesyster och junioren åkte mot Hälsingland.
Jag ville verkligen inte åka hem, av många anledningar, men mest av allt ville jag stanna med familjen. Gömma mig från vardagen en stund, tänk struts.
Men hem kom vi allihopa...
♥En tradition som är så kär ♥

Taggar: semester;

Kommentera inlägget här :