Maj -24

publicerat i Diskbråck;
Maj 2024 började med ett besök på Majas, hittade massor med skoj.
Så klart.. köpte dock något helt annat.
Tog semester en solig dag för att börja måla fönster i vardagsrummet.
Det tar sån tid med två lager spärr och två lager lack.
Lunch för målare.
Framåt kvällen testade vi en ny drink, On a Cloud hette den visst.
Jättegod men råkade köpa mango istället för persika.
Dagen efter var vi bjudna på 40-årsfest.
Det här är den enda bilden...
Jag fick två plantor med fönstergurka av mellanbarnet... ska försöka få dom att överleva.
Passade också på att köpa tomat och örter.
Försöker hålla nere på blommor pga vet inte hur dålig jag kommer vara efter operationen.
Vår förening arrangerade ett ultra-lopp, 100 km, helt sjukt.
Så fort det öppnades upp för några kortare distanser så ramlade anmälningarna in.
Löparna höll på hela natten.
Galet uthålliga!
Mamma och moster stannade över natten på väg upp till Svenstavik.
Vi testade ett nytt bubbel jag köpt. Ferrari minsan...
Jag var till frisören, slinga in det gråa och korta av lite.
Drack upp slatten i sällskap av en hamburgare.
Inte lika härlig miljö eller sällskap på jobbet.
Mamma lämnade en tavla på vägen hem från morfar.
Den sitter där på prov så länge. Hiss eller diss?
Sommar i maj, jo jag tackar.
Fortsätter med det förbannade målandet.
Och testar vin. Har köpt det vita några gånger, det gillar jag.
Det här röda fungerade oväntat bra till ost. 
Sen var det dags för operation.
Den 22/5 skrevs jag in på ortopeden.
Fastande sedan kl 22 och med nyinköpta stavar.
Omklädd till obligatorisk skjorta och enorma boxershorts.
Pga lätt uttorkad och frusen så gick det "medium" bra att sätta infarter.
Jag fick ett värmetäcke och vila lite.
Den sista fick narkosen sätta.
Vid lunch hämtades jag och rullades till operation.
All personal presenterade sig och jag blev sövd innan dom tippade över mig på mage.
Så himla skönt att slippa vara närvarande. Var inte det minsta nervös eller orolig innan.
Jag kan slappna av i tanken att jag redan tagit det här beslutet och bara åker med, proffsen är bakom ratten.
Operationen gjordes med mikroskop och var väldigt lyckad.
Vaknade upp, bad om kaffe, kissade och på frågan om någon skavde eller irriterade så svarade jag lite skämtsamt "-Ni, som väcker mig".
Mat och medicin kom med jämna mellanrum.
Plus rumstempererad loka pga hade svårt att vätska upp kroppen igen.
Wallenbergare och mos, allt jag får serverat bemöts med "-Mmmm, gott!".
Dagen efter får jag OK från fysio och Thomas hämtar mig.
Han fick nej på att ta hem skjortan...
Hemgången gick bra, så otroligt skönt att få vara hemma igen.
Har en inneboende hemlängtan, alltid.
Övar på att gå med stavar. Jag är helt värdelös.
Totalt!
Men det är fint att vara ute igen.
Jobbar på att få bruna ben, men helt ärligt, jag har inte genetiken.
Så här blir det och jag tänker ha shorts ändå.
Supertråkiga rehabövningar, kunde gjort med bruten rygg... men jag gör dom ändå såklart!
Fick en Muminmugg i morsdagspresent.
Så himla fina färger och nu har jag jämna par..
På dag 9 började plåstret släppa i överkant.
Innan hemgång var personalen noggrann med att jag INTE skulle gå till VC om bandaget släpper. Jag skulle ringa ortopeden och under helg så skulle jag åka till akuten (!?).
Skickade en bild i chatten och frågade hur jag skulle göra och dom svarar att jag kan åka till VC eller plåstra själv. 
Nämen suck... efter ett besök på VC fick jag två rejäla bitar kirurgtejp och rekommendation att åka till familjeläkarjouren dagen efter. Jag kunde inte ens sitta i bilen pga att det drog i ärret.
Men här kom en kompetent vän in och räddade mig med en riktig omläggning, som höll och var flexibel nog för rörelse.
Tack för det!!
JAg KUNDE inte låta bli att köpa skålen till muggen.
Så himla fin!!
Kunde heller inte bara köpa en sak så Serafina fick också följa med hem.
Avslutade maj månad med en liten drink på baksidan.
Helt galet mycket svensk sommar...💕
 

Kommentera inlägget här :