Paddla Gryckån

publicerat i Barnen, Semester;

I våras pratade vi (barnen, deras respektive och jag) om att tälta.
Som en hemester.
Kruxet var att jag inte gillar att tälta pga fukt, smuts och hemlängtan. Men tänkte att jag måste prova ändå, för lite lagom misär gillar jag. Chansen finns att jag kan ändra mig och då öppnas nya möjligheter.

Så i slutet av april bokade vi fyra kanoter under tre dygn första semesterveckan på Voxnabruks Kanot & Camping.

Sen började planerandet och jag plågade barnen (som är mer rutinerade än jag kunde föreställa mig pga yrke och intresse) med massor av frågor om mat och packning. Tog delar av mellanbarnets matplanering och anpassade den till mig och junioren.

WEB0163-06 - Paddling och Äventyr from Studio Edsbyn on Vimeo.

Jag lånade ihop min utrustning, lika bra att börja så. 
Dagen innan fick jag lära mig köket och jag valde att köra på gas, det kändes enklare, bara att skruva på tända och köra. Sen gjorde jag i ordning en nätpåse med skålar, bestick, kåsor och diskmedel. 
Fick ner alla våra kläder, kök, torrvaror, konserver, min sovsäck, mitt liggunderlag och våra toalettartiklar i en 70 liters ryggsäck. Barnet bar sin sovsäck och liggunderlag tillsammans med vattenpistolerna.
Äldsta mumlade något om "glamping" när vi packade med schampo och balsam. Det återkommer jag till.
Hade tänkt att provresa tältet innan men hann inte och tänkte det ordnar sig.
Vi fördelade så att tollaren, valpen och stora barnen åkte i en bil så tog jag junioren och all packning i min bil. Kärleken med sina barn tog allt sitt i eget fordon.
Forden levererade.
Framme i Voxnabruk så stuvade vi in allt i en minibuss, det var tetris extra allt och endast behörig paddlare fick öppna bakre dörren eftersom det var staplat till taket.
Sen bar det iväg till avlämning mitt ute i ingenstans, det tog oroväckande lång tid att komma fram.
Här kommer första "hade vi fått önska så..." vore en riktig karta bra att ha.
Det var inget problem med ledkartan men... ändå.
Vi började med att paddla två sjöar, easy-peasy, sen kom en landtransport på 600 meter. Låt oss dröja kvar där en stund. För det gjorde vi - dröjde kvar alltså.
I beskrivningen står det att landtransporten "kan upplevas lite krävande" och när det står så känner jag att det är ungefär medium-jobbigt för mig/oss. Men jag hade inte räknat med kajakvagnar till tjockis-kanoterna och att det en bit in blev en knixig singletrack stig.
Nja, jag är tveksam både till beskrivningen och vagnarna (som knappt höll ihop eller satt kvar under). 
Men, eftersom (nästan) alla är utrustade med ett rejält pannben och glatt humör (nåja) så övergav vi vagn och kanot halvvägs och bar packningen först och sen tog vi kanoterna över huvudet ner till ån. Tätt följda av knott, broms och mygg som fick festa på oss eftersom händerna var upptagna med att bära. 
Under den där strapatsen drack jag en Baileys Islatte, för allas trevnad och för någras överlevnad.
Sen paddlade vi till Camp Gillingen där vi åt en välbehövlig middag.
Tanken var att slå upp tälten där men det var en sån oskön plats så två av barnen joggade ner till nästa vattendrag och rekade. Vi tog beslutet att röra på oss en bit till.
För att komma till en fin glänta med sandstrand och lagom stor gräsplätt.
Klart värt.
Efter dagens strapatser var det skönt med kallt och friskt vatten tillsammans med tvål.
Det syns ganska tydligt vilka som har rutin på att resa tält och vem som inte har det (jag). Men jag ska öva på det sen, när jag har ett eget tält.
Hon som gnisslade lite om "glamping"(glamour-camping) för vi packade schampo och balsam hade minsann packat ner prosecco, DET om något är väl glamping, eller? Dessutom hade dom tempurkuddar i sitt tält, det åkte upp på min shoppinglista direkt.
Se så mysigt, dör lite..
Thermacellen jobbade hårt, toppen grej!
Grillade lite också. Nyttiga grejer såklart.
Lilla Taiga 10 veckor var med, medan min hund fick stanna hemma.
Hon hade inte uppskattat äventyret.
Frukosten bestod av gröt och kaffe för mig och yogurt och smörgås för junioren.
Sen rev vi tält och paddlade och paddlade..
Vår kanot var tungt lastad med dubbel utrustning pga anledning.
Klart vatten och vindlande vägar genom landskapet.
Ungdomarna såg en bäver.
När Majken behövde kissa så fick vi vila.
Hopp i land och kissa bara.
Vi åt lunch vid en damm och sen kom det några spännande hinder och fina forsar. Jag skrattar galet varje gång jag ser filmen på vår tungt lastade kanot som tar sig genom forsen, det syns exakt när jag tänker "f-ck this" och lägger ner paddeln på relingen.
Andra natten spenderade vi vid Camp Frostkilen, antar att de flesta stannar här för det är fint och det finns både grillplatser och dass (tips, bygg dass med transparant plasttak, praktiskt).
Det var extra härligt att Majken var med, hon håller koll och signalerar och något rör sig utanför tälten. Det kändes tryggt!
Jag använde junioren som värmedyna bakom ryggen och sov klart bättre andra natten.
Fick till det där med gasen till slut (efter några överkokningar).
Sjukt smidigt kök med både sprit och gas, fast jag tog bara med gasen.
Mellanbarnet med sambo hade kokkaffe med sig och äldsta barnets sambo gjorde upp eld med effektivitet och finess. Varenda gång. Han nämnde något om att det var kul att få tälta "privat" för en gångs skull, annars är det alltid övningar och utbildningar... utan pringles och prosecco då antar jag?
Diskar efter frukosten.
På sista dagens paddling gav 8-åringen upp lite och somnade i kanoten. Det var ingen skärmtid att tala om och kvällarna blev sena så jag förstår henne.  Förutom lite kink med maten och myggbetten så tog hon det hela väldigt bra. Många timmar mitt i packningen kanske inte var superkul men till slut så tror jag hon uppskattade lugnet.
Vi hade riktig tur med vädret, dag 1 och 2 var mestadels soliga och endast några få stänk på dag 3.
Så otroligt glad att vi bokade den här paddlingen och att det blev 2 nätter (nån sa - jag packar inte all utrustning för EN natt). Ytterligare en natt hade blivit lite besvärlig (med vatten och mat) för det var extremt skönt att få komma hem till dusch och tvättmaskin. Skurade barnet ordentligt rent och tvättade bort all röklukt, vädrade tält och sanerade bort sand.
Vad jag lärt mig då? Massor!
Nästa gång tar jag med mig mer färskvatten, toalettpapper och fler mellanmål (typ nödbränsle när middagen dröjer).
Ett mindre tält, bättre liggunderlag (mindre och mjukare), tempurkudde, liten sop och spegel.
Kommer inte på något mer just nu...
Jag önskar att vi gör något liknande tillsammans nästa år med ♥. 
Kanske på cykel? Runt en ö? Vandra i en nationalpark?
Det är fantastiskt att få dela sånt här med sina barn, få uppleva hur jäkla duktiga dom är.
Hur dom jobbar för gruppen och inte sätter sig förrän alla är färdiga. Hjälpsamma. Omtänksamma. Pannbenet, att bita ihop och bidra med något positivt till gruppen.
Skulle kunna lägga ut texten massor men sätter punkt där.

Älskar, älskar, älskar att uppleva.

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Per-Erik:

Jag kan rekommendera det här: https://www.xxl.se/exped-synmat-basic-7-5-m-liggunderlag-orange/p/1107455_1_style
Riktigt skönt och varmt. Men köp till en "uppblåsningspåse" ockspå för att förlänga livslängden

Svar: Nice, tack så mycket :)
Lise-Lott

Kommentera inlägget här :