Lammkött och påfyllt

publicerat i Allmänt, Baka & Laga mat;
Stoppa pressarna.
Jag har lagat lammfärsbiffar som blev goda, jättegoda!
Har börjat tömma frysen inför julhelgen och i fredags var det dags för lammfärsen, jag har aldrig tillagat lamm. Googlade mig lite recept (kan inte följa recept men inspireras gärna), blandade ihop ägg, lök, ajvar, kryddor och färs. Stekte i mycket (riktigt) smör och serverade med potatisklyftor, broccoli och helt vanlig naturell gräddfil.
Borde fått medalj men ingen var hemma för att bevittna underverket (kommer aldrig bli nån vidare fotograf).
Lördag morgon vaknade jag i bra tid, tog en kaffe i sängen och läste tidningen. Rastade hunden och sen blev det gröt innan det var dags att simma 09:00. Jag har inte kört ett enda lördagspass i höst, noll. Mest för att det har varit en massa annat de helger jag har kunnat, men också lite för att jag valt sömn före träning.
I vilket fall gick det bra, körde teknik och sen hundringar med starttid (2 minuter tror jag?), ett roligt simpass som gick fort.
Direkt när jag kom hem så gick jag ut på en längre promenad med hunden. Nu har hon sitt nya täcke och slipper frysa om fin-musklerna på baken. Det sitter såååå bra, köpte det hos Marie's Hundtäcken och till våren blir det ett oljerock-täcke.
Vi lyckades fånga de få soltimmar som erbjöds.
Efter lunch (lammfärsbiffar, igen) hämtade jag barnet och fixade till henne med kläder och lockar inför discot hon skulle på, lite bonusmys på pappa-veckan ♥. Direkt efter jag släppt av henne så hämtade jag sushi. Hela 12 bitar bara till mig. Inte undra på att det blev tidig kväll efter den middagen, plus lördagsgodis.
Men innan jag somnade så tittade jag på en ny serie på Netflix, She's Gotta have it. Riktigt bra och helt i min smak. 
Fick mig att tänka på män, igen, inte så konstigt med tanke på att dom är halvnakna hela tiden.
Söndag, den stora pyntardagen. Klättrade upp och ned för vindsstegen med adventsstakar, mattor och gardiner. Vi är borta hela nästa helg så allt behövde förberedas lite tidigare. Hoppas inte grannarna blir ledsna av ljusstakarna.
Tog en pyntpaus och promenerade på samma spång fast åt andra hållet och utan sol.
Sen tog jag på mig löparkläderna och gav mig ut på 9 km grusväg, dödstrist. Men med lite musik i öronen så gick det bra. Om än väldigt långsamt.. svårt att acceptera snigeltempot men tänker att vi håller det där ett tag till. 
En frusen grodtjärn.
Sommarstugeområdet var igenbommat från båda håll. Skönt att komma hem och känna att det finns mer spring i benen kvar, det är liksom flåset och motivationen som brister.
Men hur som, 9 km in på kontot och helgen avslutades med glögg, pepparkakor och satsumas.
Nu kör vi en ny vecka, fortfarande hög beläggning på jobbet, ovanligt för årstiden. Jag håller tummarna för barnvakt till simningen ikväll, annars kanske det går att lura åt sig 5 km asfalt i alla fall.
Ni vet det där man hörde som tonåring, att pojkar bara tänker på en enda sak?
När dom pojkarna växer upp till män så stämmer inte det. Dom vill ha mer. Typ konversation, mat, hålla handen och sånt. Vid vilken ålder vände det för dom? Det är en kompis som frågar, hen känner sig lite lurad och hann inte med.
 

Kommentera inlägget här :