Högbo Multi 2017

publicerat i Tävling;
Väldigt mycket senare än tänkt, här kommer Högbo Multi 2017.
Vi blev ett fint litet gäng som åkte till Högbo på morgonen den 8:de juli. Jag och P-E, båda mina stora döttrar och Mattias med sin sambo Anneli. Två mixlag och två support/fotograf.
Tävlingsområdet är otroligt fint och vi tog en växlingsruta vid vattnet.
Lite lyxigt känders det allt att ha sån kort resväg och det är alltid trevligt att vara på plats tidigt för att ställa allt i ordning, mingla och börja sortera utrustning. Kanotplatsen var i närheten så vi kunde gå med sista grejerna dit.
Alla bilder som kommer nu har min äldsta dotter,  Amanda, tagit under tävlingen. Hon var snäll och klev upp tidigt på sin semester för att följa med oss ut på äventyr, vem vet, nån gång kanske hon står på startlinjen också.
Nervositeten var påtaglig innan start och vi valde att värma upp på den slingan som börjar och avslutar paddlingen. Junioren och hennes partner ser lika fokuserade (lätt kräkfärdig och kallsvettig) ut som oss.
Starten går och prologen består av ett antal kontroller som får tas i valfri ordning, jag ber om att få ta korta löpningar i början för att komma igång.
Vi gick direkt loss från de andra och jag kunde flåsa bakom ryggen på P-E helt ensam ett tag, så himla skönt, sen gick det naturligvis inte att undvika resten av startfältet.
Direkt efter så var det en kort trailslinga till kanoten.
Paddling har liksom blivit den delen som kompenserar för min långsamma löpning, där kan jag ge ganska mycket utan att gå på rött. Ska inte glömma kepsen nästa gång, svett i ögonen är inte skönt!
Vi ser ju inte ut som vi är på picknick direkt. P-E fick slita lite extra när jag fick feeling och:
1. började paddla innan han var i kanoten (fick kliva ur pga lågt vatten)
2. la paddeln i vattnet när jag skulle stämpla, var lite fundersam över varför P-E satt med den i handen när jag skulle kliva i igen.
3. Tippade kanoten när jag skulle stämpla, himla styrigt att tömma den och komma i igen.
4. Hetspaddlade in i andra lag för jag ville passera, men hojtade samtidigt förlåt, inte lätt att styra en pråm ibland.
Sen var det första gången (för mig) där ett lyft av kanoten ingår, det fanns visserligen rullar men vi joggade (släpande) med den över till nästa vatten... hetsen... Men vi var snabbast in i vår klass och typ 4:a totalt (?).
Junioren och hennes lagmedlem gjorde en toppen paddling och lyckas se så jäkla stylish ut samtidigt.
Efter paddlingen var det samma trailslinga tillbaka för att byta gren.
Mathilda och Mattias var inte långt bakom oss efter paddlingen.
Det var dags för kartbyte och MTB-O. Vi höll ett bra tempo i början men när vi blev ensamma efter banan så sjönk tempot. Vi passerade ett annat lag medan jag låg tätt, tätt bakom P-E på cykeln (ingen lina den här gången), han fick tugga oss förbi och jag trampade på bakom.
Det kändes som cyklingen tog lång tid och jag var inte helt slut i benen efteråt, ajabaja liksom.
Men sen så... sista avslutande orienteringen. Vi visste att det skulle bli simning och eftersom P-E hade 6 veckofärska stygn i handen så krävdes det lite trixande med plasthandske och tejp innan vi kunde ge oss ut.
Vi beslutade att ta ett vätskesystem att dela på och några gels med oss. Jag tappar både tid och distans på orienteringen, tänker att jag inte ska fråga hur många kontroller det är kvar för tidigt. För hur än jäkligt det kan bli så är jag själv min största fiende när det kommer till löpning. Mina tankar om hur dålig jag är och hur jobbigt det kommer bli. 
Det ska alltid vara lite misär inblandad någonstans i tävlingar och den här gången såg jag på P-E att något var off (förutom mitt löpsteg), det var liksom tyst i skogen, ryggtavlan inte lika kraftfull och det kändes lite avslaget. Svårt att ta på vad som var fel. Men jag fick bekräftat senare att min magkänsla hade rätt, vi båda var lite off men jag körde med diverse axelklappningar och hejarop. Bara för att...
Som vanligt så var vi själva större delen av tiden, med undantag för ett herrlag som passerade på en eländigt stor myr. Minns att jag tyckte det var skönt att det var ett herrlag, för jag orkade inte springa på myren.
Simningen var superskön, galet uppfriskande för kroppen att få kyla ner sig.
Här närmar vi oss målet och slutet på vår tävling.
Kan en inte springa fort så får en göra det snyggt!
Men här är vi i MÅL och TROTS att sista delen kändes avslagen så knep vi en tredje plats i vår klass.
5 minuter efter tvåorna och 25 minuter efter vinnarlaget.  Så det gick rätt bra ändå och vi kunde vara nöjda med dagens insats. Båda i laget kom i mål helskinnade (tror att två stygn försvann på vägen) och vi hade en bra tävlingsdag. Det ska vara jobbigt på tävling, men det är värt det alla gånger.
Junioren med sig lagkamrat då? Jo, dom var inblandade i en spurtstrid vid sista kontrollen och fick ge allt dom hade sista biten, tror dom var snabbast av alla på den sträckan. Förlorade 4:de platsen med ynkliga 4 sekunder.
Men vilken insats på deras första tävling tillsammans! Stort grattis till dom och Hälsinglands Multisport (som vi lånar acronen av).
Efter prisutdelning och lastning av alla grejer så unnade vi oss mat och glass på Högbro Qvarn, galet gott och skönt att slippa stressa iväg direkt.
Bra dag, bra tävling! 
 

Kommentera inlägget här :