Men julen då?

publicerat i Allmänt;
Jo jäklar, DET LACKAR MOT JUL!
Jag protesterar å det vildast mot all form av julhets, både hos mig själv och mina nära. Att vi är lediga, umgås och äter gott är viktigast av allt men lyckas jag hitta "den där" julklappen så är ingen gladare än jag.
Det här tycker jag (oftast, en kan väl ändra sig, få saker är heliga).
Julpynt - Fram med allt direkt vid advent, röda gardiner, värmeljus, tomtar och stakar. Varmt och mysigt ska det vara.
Julmusik - Vid behov, min lista här 
Adventskalender -  Aldrig choklad (men gärna en med lakrits till mig). Gärna på TV:n om tid finnes. Till 6-åringen har vi kört med PIXI och Mamma Mu, plus en julbok med 24 kapitel, nytt för i år är att hon gärna läser första meningarna själv.
Julklappar - Att köpa något för att köpa eller fylla ut är inte min grej, jag vill ha den där varma och luddiga känslan i magen. Ger inte bort pengar, möjligtvis biobiljetter.
Julgran - JAAA! Gärna en charmig och personlig gran med karaktär. Hur en sån ser ut? Det vet man vid första anblick, den talar för sig själv. Inte plastgran, inte hos mig. En vecka före kanske vi tar in den, lite beroende på tid och utrymme, i år fick vi sälja fåtöljen för att få in den. Det är sant!
Julfirande - Ge mig julaftonsmorgon så blir resten grädden på moset... eller stjärnan på grantoppen om det känns bättre. Jag vill vakna med mina barn, äta en grötfrukost i pyjamas och sen kommer tomten (juniorens far), efter paketen gör sig alla i ordning (hår ska lockas och ansikten pudras) för julafton och fortsätter med sina planer. Ibland sprider vi ut oss, ibland inte. Jag skjutsar junioren till hennes far och är det min vecka så kommer hon tillbaka senare annars så syns vi en annan dag. I år äter vi middag hos mig, det ska bli mysigt. Trångt och varmt med 10 pers (fyra generationer) i mitt lilla hus, men hjärtligt.
Julmaten - VE den som stressar eller försöker bestämma en tid för maten, ifjol åt vi maten när den blev klar och i år gör vi det till tradition. Det är absolut förbjudet att smyg-gråta i köket av utmattning! Om alla talar om sina favoriter och sånt en inte kan vara utan på julbordet så ordnar det sig. Nubbe, om en måste. Vört utan russin, självklart, jag kan äta med russin alla andra dagar. Jag dricker must, enda gången jag gör det... must passar till julmaten.
Julstädning - HA HA HA! Skojar! Ska vi vara så många kör jag samma som vanlig, rent kök och rena toaletter, dammsuga golvet. Plocka, plocka, plocka och in med resten i diskmaskinen. Städa är terapi så den som har behovet gör det. Annars är tvättstugan en plats att få vara själv en stund.
Sen är det väl lite fritt fall mot kvällen, sällskapsspel är ofta förekommande. Sociala media är tillåtet om en törs och kan stå för det. Toalettsurfning uppmuntras eftersom det finns generationer som inte vet vad det är.
Har jag glömt nåt? Vad är viktigt för andra?

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Per-Erik:

Du är bra julklok du :)

Svar: Detsamma 😃 Du är rätt klok du med.
Lise-Lott

Kommentera inlägget här :