Januari -22 VI KÖPER HUS

publicerat i Huset;
Pappa är först ut att fylla år i januari (förutom en av mina svågrar då), 81 år och corona-uppvaktad. Jag åkte till Valbo, mötte upp syster för överlämning av paket och färdiglagad middag. En gör så gott en kan liksom...
När vi firat färdigt på plats så kopplade vi upp oss online för att äta lite middag ihop, min telefon var lite för liten men annars fungerade det alldeles utmärkt.
Efter middagen tog jag en dusch, drog på flanellen och tog ett glas rött i sällskap av "The Guernsey Literary and Potato Peel Pie Society" klart sevärd med sina 7.4 i betyg.
Innan jag kröp ner under täcket så tog jag den här vintriga bilden.
Mäktig skog där bakom.
Veckan avslutades med honom på gymmet.
Den 11/1 var vi på husvisning.

Fast den historian började redan innan jul när huset kom ut på "Kommande".
Jag visade det för honom med ett "-titta vad fint, fast vi ska inte köpa det".
Några dagar senare mejlade jag honom:
"Om du kollar på själva utedelen där nere så får det plats ett spabad... och en öl/prosecco-kyl."
Och han svarade:
"Ja men absolut det gör det, så ska vi köpa det nu? För igår skulle vi inte köpa det".
Men, sluta lyssna på vad jag säger och känn efter hur jag menar bara...
 
Så visning alltså. 
Vi var kära i planlösningen och ytorna redan innan och det blev inte sämre när vi varit på plats. Magkänslan sa köööör...
Så vi körde budgivning och hade jag varit nagelbitare så var jag varit nere vid knogarna ett tag.
Men efter att ha varit tydlig med att det sista budet var tidsbegränsat så blev det alldeles tyst och stilla. Men under tiden så firade vi vårt första år tillsammans.
Sen fyllde den här lilla ungen år. 28 år, jag är så himla stolt över dig.
Sen fick vi beskedet vi väntat på.
HUSET ÄR VÅRT! 
Då ploppade vi upp det fina bubblet och firade både barn och hus och livet.
Skip to: 12 timmar senare och en bunt med papper att skriva på.
Härlig känsla... ett hus som rymmer fler hobbies och fler människor.
Bastu, badkar, braskamin... 
Nu var inte alla lika lyckliga över beslutet men det känns rätt och jag vill inte känna "tänk om..".
Det blir längre till bussen för barnet och vi kunde inte ställa gäststuga där vi tänkt oss. 
Efter den veckan så behövdes en mental omladdning.
Så flanell och kaffe fick göra sitt.
Ett besök på verkstaden hann vi med.
Och sen rullade det på i rasande fart, jag hade visst ett hus som skulle säljas.
Ett tusen små saker behöver fixas innan fotografering (obehagligt) och besiktning (oklart vad jag är nervös för där). 
Besiktningen och fotograferingen gick bra och vips så var det min födelsedag. 48 år liksom, vem kunde tro det? Önskar att jag visste vid 30 att livet vänder fort ibland och en känsla har ingen ålder.
Jag tvingade med mig kollegan på sushi-lunch, så himla gott.
Sen kom annonsen och bilderna ut.
Jag blev supernöjd! 
Älskar sovrummet!
Strax innan träningen drog igång på lördagen så kom första budet på huset.
Innan visning... någon ville göra en snabb affär och det fungerade för mig.
Så i väntan på att vi skulle komma överens om priset så tvingade vi ut barnet på plågsamt vacker promenad och bara väntade och väntade.
Men sen så... annonsen låg ute i 8 dagar... knappt.
Vilken pärs...
Mitt i allt det här så har vi lovat varandra att inte prioritera ner vår träning.
Det är väldigt viktigt för mig att ha den ventilen. 
Åka till gymmet (i mina nya tights som jag fick i födelsedagspresent), ta en promeand, jogga en runda till det nya huset osv..
Men det här packandet och rensandet tar aldrig en paus.
En kartong om dagen ska gås igenom. Minst.
Orimligt mycket skrot uppe på vinden.
ORIMLIGT!
Men jag varvar med att packa ner saker som ska vara kvar också, då känns det bättre.
Mitt i allt stökande så hittar jag gamla tidningurklipp och fotografier.
Jag har sparat på så många skojiga saker. En biobiljett från 1987. Ett argt meddelande från ett av mina barn.
Mamma och pappa har sparat en hundring från 1974 åt mig.
Och under den så skymtar en gammal bankbok.
Så det har varit ungefär lika kul som jobbigt att rensa.
Nu är vi en bit in i februari och förberedelserna är i full gång....
 
 

Kommentera inlägget här :