Vi har en 8-åring

publicerat i Barnen;
Så har den yngsta juvelen fyllt 8 år, stort.
Vi började helgen med Taco-fredag tillsammans med äldsta och hennes sambo som var hemma över helgen. Efter maten fixade dom tårtan till kompis-kalaset.
Det skulle vara chokladbottnar, jordgubbsmousse och jordgubbssylt.
Lite grädde och på med locket. Den blev väldigt snygg!
På födelsedagen vaknade hon vid 6-snåret med ett stilla:
"-Jag älskar dig mamma." och jag svarade:
"-Grattis på födelsedagen älskling!" då funderade hon en stund och sa:
"-Det är inte alla som får fylla 8." och jag ba:
"-Nej, det har du rätt i, vill du öppna ett paket?" 
Det är inte så att jag ignorerar hennes fundering, men var sak har sin tid och idag firar vi den som faktiskt kan fylla 8 år på en säker plats i världen tillsammans med en stor härlig familj.
Efter frukost fick hon öppna paket från storesyster. En hel del smink OCH ett par vingar som rest ända från USA till lilla Sverige. Svärsonen köpte dom innan han kom hem från sin utbildning. Så fina!
I år kopierade vi 6-årskalasets lyckade upplägg med tipspromenad, skattjakt och korvgrillning i skogen. En av tjejerna utbrast "-Det här har jag läängtat efter!" och det kändes kul att höra.
Det är ett väldigt enkelt upplägg med frågor i kuvert (på 6-årskalaset snitslade vi en bana), vid rätt svar så får dom öppna kuvertet och ta bokstaven inuti.
Alla bokstäver tas med till målet.
Alltså, kolla in gläntan där vi grillade.
Vi hade burit ner grill och tillbehör tidigare på morgonen så ungdomarna kunde gå ner strax innan och få till en perfekt glöd.
När barnen fått alla bokstäver pusslade dom ihop ett ord ganska snabbt, jag trodde det skulle ta längre tid men dom var lika kvicka i tanken som fötter.
Nästa gång blir det ett svårare ord, definitivt.
När ordet var klart så fick dom en skattkarta som svärsonen fick i uppdrag att rita på plats. Plus att dom fick gömma skatten såklart.
Kul ändå, jag bad dom att gömma skatten (godispåsar) för barnen och fick en fråga tillbaka:
"-Hur djupt ska vi gräva?"
Så blir det när en ber två från firman om hjälp. Vad bra ni är ♥, tack så mycket för hjälpen och all glädje ni sprider.
Jag bad om ett litet hål ty barnen är små och utan spadar.
I slutändan var det hunden som hittade skatten, men precis innan fick äldsta springa och hämta barnen som letade långt utanför kartgränsen.
Det räckte med ett barn som lät övertygande så följde alla andra efter.
Åt fel håll. Som samhället i stort.
Efter korv och lek så gick vi hemåt igen, för det fanns tårta i kylen och ett till paket att öppna. Det kändes som ett lyckat kalas, både för vuxna och barn. Rosiga kinder och en fin promenad genom höstskogen.
Framåt kvällen var det dags för nästa kalas.
Middag med släkten. Lasagne stod på menyn och som vanligt när jag ska laga mat till många personer så föregås det av stor vånda och tvivel. Men maten var god och alla såg nöjda ut. Tyvärr fick vi fel tårta, det gjorde inte oss något egentligen. Men den som fick vår tårta med "Sara 8 år" kanske blev förvånad?
Hur som, glada gäster, glad mamma.
Kvällen avslutades i soffan framför TV:n med ungdomarna.
Söndagen började med sovmorgon, välbehövligt!
Nygräddade frallor till frukost och ännu en dag med strålande höstväder.
Sen tog vi en kort skogspromenad med hela flocken.
Ungdomarna skulle packa inför hemresan.
Och lillesyster vinkade med gråt i bröstet.
Det är svårt att säga hejdå men vi ses snart igen.
Vi hastade vidare mot själva faderskapet och nästa kalas med deras släkt. Här nedan pillar hon på sin födelsedagspresent, äntligen en egen mobiltelefon. DET hade hon inte räknat med alls.
Men puss och hej, sen for jag hem till tvätt, disk och städning.
Men mitt i alltihopa bytte jag om och sprang 8 km landsväg. Känslan när en längtat efter att komma ut utan stress och med bra musik i lurarna? Oslagbar.
Efter turen hämtade jag upp hunden och svettades av i skogen, hon fick inte springa pga krasslig.
Så var den helgen över och nu har jag en fin vecka framför mig, hoppas jag.
Prio 1 är sömn och sen träning. Jag hoppas på bubbel och besök av nästa barn framåt helgen ♥.
Hörs, hej!

Taggar: födelsedag;

Kommentera inlägget här :