Nyåret 2018

publicerat i Baka & Laga mat;
Hela nyåret var ovisst in i det sista.
Jag tackade nej till att fira borta pga av hund, inte för att dom (hade en extra) är skotträdda men det är skönt att vara hemma med sina egna bäddar osv osv..
Några dagar innan Nyårsafton bestämde sig båda stora barnen med sambos för att stanna kvar hemma hos mamma så det var bara att smida en bra plan.
Så här blev det:
Skridskor på Färssjön, natur-isen hade fått några extra spolningar och planen var okej. Inget för mig pga hej bambi!
Men alla åkte.
Sen klämde vi in oss på en grill. Jag frågade snällt och fick dessutom hjälp med själva grillningen. Det är kärlek över en kolgrill. Skön stämning vid stranden där barn och vuxna hade samlats i busvädret för att få lite frisk luft och dagsljus.
Vi hade glögg i termos också... den satt fint i magen när skridskorna var av och vi kom på att "landhockey" var en bra idé. Då blev det ös minsann. Mitt lag vann, helt utan min förtjänst. Jag lyckades placera mig rätt på planen men är talanglös med boll och klubba. Däremot höll motståndarlaget räkningen på hur många gånger jag var "nära att fälla någon". Oj då!
Efter utomhuset så höll vi junioren sällskap inne i bandyhallen.
Hon är duktig på skridskorna och hade 4 vuxna som spelade med henne. Lyx!
Efter all skridskoåkning blev det dusch och piff inför nyårsmiddagen.
Ungdomarna kom på den briljanta idén att vi gör en förrätt, varmrätt och efterrätt per par (jag ingick också i ett par... ett eget alltså) således blev det NIO rätter.
Typ som tapas fast ändå inte.
Linneduken åkte på och finporslinet fick komma fram.
Första rätten var en Jordärtskockssoppa med krispiga bacon, het på två sätt. Serverades rykande varm och hade lite hetta i smaken till den lena konsistensen.
Andra rätten blev en kräftbakelse, mycket mer karaktär än den klassiska räkan.
Tredje och sista förrätten, chips med smetana, löjrom och rödlök.
Kärlek i en enda munsbit! Eller tre...
Sen var det dags för varmrätt.
Först ut en ryggbiff med gräddig kantarellsås och potatisbakelse. Såsen alltså, kunde ha slickat på tallriken - gjorde det inte. Trots tillämpningen av "My house - my rules".
Andra varma var en club sandwich på surdegsbröd med avokadokräm och oxfilé.
Blandningen mellan krispigt och krämigt med kött i mitten, hellooooo....
Sista varma var en minipizza med tryffelsalami och ruccola.
Vi serverade första förrätten vid 18:40 och sen rullade det på i köket hela kvällen. Tänk 6 vuxna som fixar och trixar mellan rätterna. Det ska skålas och diskas och vispas och piffas.
Sista varmrätten stod på bordet 21:40. Alldeles lagom takt för att hinna äta och prata lite medan nästa par fixade sin rätt.
Kaffe med första efterrätten, en frozen cheesecake med hallon.
Andra rätten, till påtåren, blev en mjölkchoklad- och vaniljpannacotta  med riven chokladtomte (nån åt upp chokladen kvällen innan) och hallon. Det var fina lager men jag fotade uppifrån... tyvärr, för det var snyggt gjort! Ser att det serverades avec också.
Till sist en hallonsorbet med mynta och färska bär.
Den serverades 23:48, förstå paniken när vi tittade på klockan och det bara var minuter kvar till 12-slaget.
Fram med bubblet och glas, på med TV:n...
Skål och GOTT NYTT ÅR! Har en bunt fina bilder på oss allihopa från kvällen men jag behåller dom själv så länge. Tänker att barnen ska slippa och gästerna skonas ♥.
Efter allt tjoande så blev det spel, Absolut Överens. Vi vann absolut inte alls, inte i närheten. Men kanske nån gång i ett annat spel.
Som Politiskt Inkorrekt, där går det bättre för mig. Ord från spelutvecklaren:
"Varning: Har du lätt för att bli kränkt? Då är detta spel inte för dig!" 
Jag skulle inte spela det med vem som helst.
För det spårar lätt ur men är hysteriskt roligt. 
Dagen efter blev det promenad för samtliga två- och fyrbenta.
Sen tror jag vi mest slöade och tittade på Mamma Mia. Klämde in fyra ungdomar och två hundar i soffan, känner att det är dags med en större soffa. Eller en fåtölj.
Onsdagen kom och vardagen med den. Tre ungdomar åkte hem till Linköping och jag åkte till jobbet. En fantastisk vinterdag med mjukt solsken.
Det var nyåret 2018. En kväll som blev väldigt lyckad och rolig, alla var engagerade och maten blev fantastisk. Längsta sittningen hittills.
Nu har vi ett nytt år att fylla med liv och minnen.

Taggar: Mat, Nyår;

Kommentera inlägget här :