Julhelgen 2018

publicerat i Barnen;
Vilken lång julhelg vi hade.
Börjar med årets julkula, fast gurka då. Klart finast i granen 2018!
Jag började min julledighet med att köpa mitt livs första gymkort. Nu har jag hängt med syster och barn så pass många gånger att jag kan orientera mig runt lokalen lite på egen hand.
För att köra lite vikter så behöver jag både hjälp och passning så det får vänta. Vill inte riskera att fastna under en stång ;).
På lördagen innan jul var vi några tappra som lunchtränade.
Älsk på systers paljettbälte
Sen blev det taco-middag, väl förtjänt! 
Dan före dopparedan blev det gym igen, lite överkropp. För dom som har överkropp att träna, jag kör mest teknik och kroppskontroll.
Och lite stimmande.
Vi "fyllde" gymmet med våran klan på 7 personer, extra kul att systersonen var med.
Vi avslutade med att höja pulsen rejält inför uppesittarkvällen.
Så, efter mat och dusch blev det Glubbel (glögg + bubbel) hemma hos mor och far.
Plus det, numera, obligatoriska julgodisbaket. Det är mest syster som chefar över det medan vi andra pratar och hjälper till lite. Och frågar när det blir färdigt såklart ♥. ALLTID Saffransfudge med vit choklad och pistage och en sats Rockyroad. Mamma hade kokat knäck och en av svärsönerna bidrog med hemkokt kola (en tradition dom haft i över 50 år!).
Julaftonsmorgonen börjar med en joggtur runt byn.
Vi vaknade till -12 grader så det var bara att bita ihop och ta på sig långkalsonger. Jag, ett av barnen, båda svärsönerna och en svåger (som sprang från mamma och fick ihop dryga milen). Mysigt gäng... ocharmigt väder, salta typer backar inte.
Alla kanske inte var nöjda med den här traditionen, men det var högst frivilligt ♥.
Efter grötfrukost och dusch kom tomten och JAG hade verkligen varit snäll.
Kolla in kaffebryggaren! Sjukt nöjd med den och ringen jag fick av barnen med respektive. Ringen har jag önskat mig ett tag, en rund enkel påminnelse om barnen och den oändliga glädje dom ger.
Middagen blev hemma hos mig i år igen. 
Alla hjälps åt både med maten och alla bestyr runt om. Ungdomarna fick köra möbler och porslin, det behövs en del extra stolar och bord när antalet ätande blir 14 st. I vårt lilla hus på 100 kvm ♥.
Jag gillar verkligen utvecklingen på vårt julbord, alla väljer vad som är viktigt och sen delas det upp. Några rätter har gått i glömska och flera har tillkommit, på charksidan är det flest populära nyheter. I år hade vi dessutom Vermlands lager på bordet OCH värmlandskorv. 
Till glöggen hade vi systers västerbottenostkakor, fi fasen så gott!
Långbord dukat med vita hyacinter och julporslinet.
Köksbordet dukat med sill, lax och kallskuret. Tryffelsalami ♥ ostar.
Vi systrar hade en liten debatt med en av männen i familjen.
Om skillnaden mellan sjuda och koka. Det är alltid lite oklart om han ger sig pga fel eller ork. Jag tror inte att det faktum att vi är tre spelar någon roll va?
Jag älskar min familj såååå mycket.
Mina barn, svågrar och svägerska, svärsöner, syskonbarn, mormor och morfar, mamma och pappa. Vi kanske bullrar mycket och tycker ännu mer och avbryter varandra allra mest, men vi är en stor familj med massor av kärlek. Kan inte tänka mig ett liv utan mina syskon och deras familjer. 
Tillbaka till maten, ris à la maltan blev utbytt till pepparkakscheesecake med lingon, bra byte tycker jag. Den blev väldigt god (och snygg). Jag äter gärna ris à la malta men inte direkt efter ett julbord.
Sen knäpptes det lite kort. Jag och pälsklingen!
Vi satt uppe och sjöng, åt och skrattade tills julafton blev juldag.
Juldagen skulle det hängas på gymmet igen, efter all den energin skulle det maxas.  Men först måste hundar och barn få frisk luft i lungorna.
Söka personer i skogen älskar båda hundarna.
Och vem älskar inte att bli snömulad av en kaxig 8-åring.
Essie och Majken.
Jag och svärsönerna.
Men sen var det dags. Nu lyfter jag över min egen kroppsvikt, här körde jag 3x5 på 70 kg tror jag. Sällskapet påstod att jag för första gången tog i, förstår inte vad dom pratar om.
Annandagen blev det skridskor på tjärnen nedanför oss.
Grannarna på gatan har plogat upp en bana och en plan med tillhörande grillplats. 
Lekte "kom alla mina små kycklingar" med barnen och deras syskon.
Fungerar för alla åldrar. Alltid roligt!
Majken var med på isen medan Essie fick stanna hemma, hon är ingen stor älskare av is och skare.
Så gled vi ut ur julhelgen och närmade oss nyår. Det var oklart in i det sista vilka som skulle bli kvar hemma och vart vi skulle fira... men det löste sig till slut... återkommer.

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av P-E:

Ser fram emot att få testa julklappen 😀☕️

Svar: Självklart 😃
Lise-Lott

Kommentera inlägget här :