Ben, bröst och frukostfralla

publicerat i Barnen, Träna;
Hej och välkommen till min helg v 6.
Först har jag ett tips på lättbakad snabb frukostfralla, oväntat gott på få ingredienser. Hallonmarmelad och prästost (eller västerbottenost om barnet får välja) på och sen är det perfekt! Jag bytte ut vallmon till solrosfrön (fungerade inte) och flingsalt (fungerade).
Fredagens träning blev gjord på gymmet. Har inte ångrat gymkortet en minut hittills.
Det blev frontböj. Kan inte alls lägga på mer vikt eftersom jag inte har något kött att lägga stången på och har dålig rörlighet i... ehhh.. armbågen? Så det gör lika ont som att slå i tån, minst. Det finns andra grepp men inte lika bra, så jag får öva vidare helt enkelt. Smärta gör mig lite aggresiv på ett destruktivt sätt. Destruktivt för andra i min omedelbara närhet då... såklart.
Barnet och svärsonen hade däremot inga problem alls med att få upp varken armbågar eller vikter.
Det blev bänkpress också.
Tror jag har provat två gånger tidigare och känt mig väldigt instabil, det är rätt svårt med en tom stång trots att den väger 20 kg. 
Den här gången fick jag lägga på 10 kg och hade barnet som instruerade mig hela tiden, ligg så, kläm här, in med fötterna under, spänn här, blicken här, andas där osv.. tänk er en lång ekvation... och mitt korta minne.
Samtidigt så passade svärsonen och peppade lite extra. Tänk PT+ och extra allt.
Andra setet fick jag lägga på 10 kg till för då kändes det helt plötsligt bra, fast tungt, men under kontroll. Riktigt skön känsla. Det är extra inspirerande att se dom två träna ihop ♥.
Det var ganska stor skillnad på hur reaktionen blev när jag glatt berättade att jag tog 40 kg i bänkpress. De tre första typ "-Åhhh, bra ju! Grymt av dig!" eller "-Grattis, vad kul."
Sen kommer det här vanliga tråkiga "-Det är en bra början."... ehh, jo, det var ju precis så... men då vet vet jag vem som gläds med mig i alla fall.
Så fredagsfys med mitt crew, vilken lyx, lyx, lyx! Hela det passet var som ett litet lyckopiller att starta helgen med. Syns det?
Junioren hämtades på ett kalas och vi gjorde tacos, rätt hungriga!
Välförtjänt kall öl.
Planen på lördagen var långfärdsskridskor och längdskidor med lunch på Kungsholmen, men det var ingen bana upplogad. Trist. Men det blev nybakade frukostfrallor och äggröra, det var kul. Så enkelt och gott!
Älskar helgfrukost. Gillar verkligen vardagsgröten också, men helgerna är såklart version 2.0. Har börjat med steelcut oats till gröten, det kan faktiskt vara en hit.
Efter frukost åkte vi in till stan och fixade ärenden, sen bygga snökoja och fort. Själv tvingde jag ut hunden på en löptur, inte förrän vi vände hemåt taggade hon till. 
En dusch senare åkte vi hem till mamma och pappa för kaffe och mingel med lillesyster som var där på besök. Min morfar har bakat semmelbullar så det är "bara" att fylla i och fylla på. Så gott!
Lördag kväll bestod av mello i bakgrunden och lite Skip-Bo, sen såg jag att lilla familjen kurat ihop sig på mattan framför TV:n. Hur fina?
Söndag och hemresedag.
Men ett gympass skulle hinnas med efter frukost och innan lunch. Den här gången fick den yngsta dottern följa med också. Lite motvilligt först men sen släppte det.
Marklyft och chins var uppgiften för dagen. Här är det galna viktskillnader! Svärsonen stod bakom oss och hade rätt många vikter på innan allt var lyft. Tungt, riktigt tungt. Mitt mål med marklyft borde gå att nå innan sommaren (tycker jag). Har inte satt något mål på bänk men det kommer.
Yngsta fick testa både marklyft och benböj, det går alltid lite lättare när storasyster visar och förklarar. Hon fick lite läxa till nästa gång dom ses. Skönt, för då kanske hon följer med mig dit nån dag.
Böja gemensamt är bäst.
Vi körde lite chins och "räckhäng" (skulle inte klara 10 sekunder idag eller i morgon om det inte brann under mig), misstänker att träningsvärken kommer från räcket. Kan bli svårt att ta ett vettigt simtag ikväll. Men får väl se det som en uppmjukande övning inför morgondagens pass.
Nä, måndag hela vägen fram till läggdags och jag har en chokladpudding i kylen!
 

Kommentera inlägget här :