Jul 2017

publicerat i Allmänt;
Julbesöken började redan torsdagen innan och sen droppade det in några varje dag ända till uppesittarkvällen och sen började det droppa av på juldagen och fram till i fredags. Mycket liv och rörelse ♥  
Jag tog semester sista arbetsdagen, bara för att kunna fixa det absolut sista OCH för att kunna ha julsimning 07:00 med fika efteråt. Tänk att först få simma och sen, i lugn och ro, fika med klubbkompisarna. Bra början på julhelgen tycker jag!
Jag fick presenter av bror och svägerska när dom kom, en hel påse med gotta och riktigt fina pepparkaksformar. Till och med ett C130. Det blir unika peppisar nästa gång. Kul att dom fick plats att bo hos oss, alla rum var fyllda med en massa kärlek.
Julaftonsmorgonen startade med paket i sängen, som vanligt.
Sen var det uppställning för frivillig löpning strax efter 8, kändes som en bra idé att få svettas lite innan allt drog igång. Hunden fick också följa med.
Sen blev det gröt-/skinkfrukost för hela sällskapet. 
Ganska direkt efter frukost kom tomten till de små barnen. Vi har gjort så de senaste åren, jag och mina barn alltså. Sen blir det paketöppning för samtliga vuxna efter julmiddagen.
För att få ihop en sån här dag där alla ska vara lagom nöjda och glada så krävs det ändå att alla har fått lite frisk luft och har mätta magar. JAG skulle inte få ihop en julafton på egen hand, inte i den här storleken, så vi hjälptes åt allihopa, det tar ändå lite tid att duka för 15 personer, rasta barn, underhålla barn, lägga upp mat, tillaga det sista och värma glöggen. Men innan allt det så hann vi åka pulka med barnen och stoppa i dom en lunch.
Julen är barnens högtid, men jag tror juldagen är en bättre dag för lek, mys och nöje. När allt stoj liksom lagt sig och det finns en hel del nya grejer att pyssla med och vi äter rester från julbordet. 
Syster skickade några bilder som hon knäppte på julaftonen.
Maten, med Annas ostbricka i fokus.
Stora barnen sjöng lite, AIK trubaduren blandat med trad julsånger.
Min fina mamma och jag.
Mina syskon och föräldrar ♥ 
Sara fick massor av fina julklappar, bland annat en efterlängtad top och Gonattsagor för Rebelltjejer (Tänk om prinsessan inte gifte sig med prinsen, utan istället valde att bli astronaut?)
Vi spelade två nya spel framåt kvällen, superroliga båda två.
Sen testade vi att blanda vit glögg och bubbel... riktigt gott! I år blev det knappt någon vanlig glögg alls och definitivt ingen snaps... men bubbel och julmust gick det åt.. och nån julöl.
Det var julen det, vi saknade ett syskonbarn som är i det stora landet over there och en svåger som firade med sin familj. Sen har vi ett bonusbarn som firade i London och var med via Facetime strax före middagen. Så vi var nästan alla ♥
I mellandagarna åkte vi lite mer pulka.
Det gick fort i backen.
Vi "gick på stan" med hunden, social träning typ.
Vi åkte till Majas för lite fika och shopping.
Så himla gott.
Sen fortsatte jag att springa med hunden, vi trappar upp lite.
Och åt ost, på en enkel skärbräda som jag graverade innan jul. Blev så himla bra!
Såna ska jag göra fler av. Men allra först ska jag leta rätt på bilderna från nyårsaftonen och några sköna bilder från nyårsdagen...

Kommentera inlägget här :