Semlor och hjärtan.

publicerat i Allmänt;
Alltså, det var verkligen på håret med tågbiljetterna. Några ströplatser kvar ner till centralen, men längst bak fanns det två bredvid varandra. Hemvägen fick det bli tyst kupé, med 7-åring, det får gå. Hon är väldigt snäll och artig, annars blir det bistron.
Jag använder mina grannar som guide när det gäller takskottning, har en av tre skottat taket så väntar jag. Måndag, när jag kom hem hade det kommit en del tösnö och närmaste grannen hade skottat av sitt garagetak (platt med gummiduk), jag kände att NU är det dags för mig. 
Efter en rejäl pasta/bacon/ärtor-middag så gick jag och junioren ut och klättrade upp på taket. Jag tycker lite synd om henne såna gånger, att hänga på taket med mamma kanske inte är så spännande efter en lång dag på skola/fritids. Men både hon och jag gjorde det bra. Kolla söta friggeboden med mössa på.
Det var midjehög snö, mer än jag förväntade mig, och garage/förråd är nästan 60 kvm, det blir rätt mycket snö. Men det är heller inget att fundera på. Bara att börja i mitten och jobba sig framåt och åt sidorna för att inte snedbelasta. Allt medan jag lekte björn/jägare med junioren och fick henne att våga hoppa från taket. Det tog dryga 2 timmar innan vi gav oss och gick in.
Puttade av lite från altantaket också, nu är utsikten från sovrummet lite begränsad. Skönt att ha det gjort för jag har säkert lagt motsvarande tid att fundera på om/när jag ska skotta. Vi avslutade kvällen med kanelbulle och chokladmjölk.
Tisdag och vår grafiker gjorde en fin bild med vägmärke för att uppmärksamma fettisdagen.
Självklart blev det semla till eftermiddagskaffet. Äääälskar mandelmassa och kardemumma!
Juniorens pappa som kursat lite på annan ort hämtade barnet så jag behövde bara äta och åka över med hennes packning. Quesadillas är verkligen sååå smidigt att göra, bara ost och nåt gott inuti (skinka den här gången), i stekpannan, sallad och gräddfil. Voilà! Gott!
Sen åkte jag till junioren och spelade Lusen och åt en till semla. Bra spel när det är tillräckligt enkelt så det går att ha en konversation samtidigt.
Junioren hade en självlysande lus och jag kom sist, hur är det där egentligen... otur i spel - tur i...
Nej, minns inte riktigt. 
Halsont fick jag framåt kvällen, hunden och jag hade sett fram emot att jogga runt i vinterlandskapet men tji fick vi. Det blev whisky och en timme i telefon med syster. Vi har aldrig haft sån hög sjukfrånvaro på min arbetsplats tidigare. Knasigt mycket flunsa/förkylning.
Onsdag, alla hjärtans dag, jag är allt för att fira så länge det görs av fri vilja och med hjärtat. Jag fick blombud till jobbet. Bara ett kort, inget namn. Hmmm... fick skicka iväg en fråga för att få bekräftat.
Hade under förmiddagen en konversation med barnet om en incident med en granat förra veckan (går att läsa om HÄR). Jag kan inte fråga så mycket och hon kan inte heller svara så mycket men jag undrade såklart vart hon befann sig när dom sprängde den.
Som jag skrattade åt långfingret! 
Efter jobbet blev det middag hemma hos mamma och pappa, ett semmelhjärta till efterrätt satt jättefint (runt magen). Balsam för halsen som fortfarande var ilsket röd och stickig.
Sen fick jag bekräftat att det var min fd kollega och goda vän som skickat blommorna. Jag tog det på "sköna böna". Hon är min mentor på vardagskärlek. Att inte bara tänka på att skicka det där kortet eller den lilla grejen till någon utan också göra det. Det är så enkelt, egentligen. När jag skaffade Essie kom det en folder med tips och vackra bilder som hon själv satt ihop, plus leksaker och tuggben som hon kunde ha på jobbet. Så himla gulligt!
Sen hade jag en present från junioren i postlådan också, coolt det blev både mörk och ekologisk choklad. Extra-jäkla-poäng på det! 
Sen kan en tycka vad som helst om en sån här kommersiell dag, att ta tillfället i akt, att strunta i det. För min del kvittar det fullständigt hur andra gör, jag tycker Sara skriver så klokt om det. Vill jag köpa blommor så gör jag det, inte för jag måste. 
Jag avslutade kvällen framför en av mina favoritserier, mumsande blåbärschoklad bredvid hunden.
Halsen känns bättre idag, jag kanske inte blir så sjuk ändå.

Kommentera inlägget här :