Frukostgröten

publicerat i Baka & Laga mat, Tips;
Jag gillar gröt. Äter det alltid till frukost på jobbet med Arlas ohomogeniserade lantmölk.
Har testat en del olika under min grötkarriär:
Havregryn, en halv banan i skivor och kanel.
Havregryn och mammas syrliga lingonsylt.
Havregryn och hemkokt äppelmos med kanel och vanilj.
Mymueslis Hallon-kokos-körsbär, banan-choklad, bakat äpple och pepparkaka.
Jag blev väldigt glatt överraskad av grynblandningen med körsbär, den har allt. Söta hallon, tuggig kokos och syrliga körsbär. Dessutom kokas den på mjölk istället för vatten så den blir väldigt krämig.
MEN, det blir rätt dyrt i längden så jag har gjort en egen blandning på havregryn, hackade torkade aprikoser och pumpakärnor. Det blev riktigt, riktigt gott.  Gjorde en med torkat äpple, kanel och kardemumma också, men den slår inte aprikoserna!
Så det här är mina gröttips, gör en egen grynblandning och lägg en portion i blöt någon timme innan. Eller köp ett provpaket på Mymuesli, lätt värt att förnya sig lite. 
Jag gjorde dessutom en egen müsliblandning till junioren, bara sånt hon gillar så jag slipper titta på medan hon pillar bort småbitar ur frukostyoghurten. Bara en sån sak.

Kommentera inlägget här :