Sista hösten för i år

publicerat i Barnen, Löpning;
Förra veckan var vi på utvecklingssamtal i skolan.
Numera är det barnet som håller i samtalet, hälsar välkommen och förklarar hur det kommer gå till. Först var jag skeptisk, men blev omvänd redan vid första tillfället i våras.
Vårt barn håller de här samtalen med stolthet, hon visar sitt skolarbete och förklarar hur de jobbar i skolan.
Hon berättar hur långt de kommit, jämför med förra året och talar om vad hon vill lära sig mer av. Saker hon är bra på och sånt hon önskar att få göra.  Vi pratar om maten, rasterna och kompisarna.
Vi lyssnar och frågar medan deras lärare cirkulerar i klassrummet. Mycket bra upplägg.
 
Förra helgen kom näst äldsta hem. Vi körde en favorit i repris, Paolos tryffelsås med karljohansvamp till färsk fylld pasta framför TV:n. Galet gott!
Sen antar jag att det blev ett avsnitt Grey's.
Och kvällen avslutades med nya ackord i köket.
Helgerna bara rinner iväg numera, men det händer att jag kommer ut i skogen. Just den här turen var bar, frostig och solig.
På väg nerför Hiboberget så kände jag den där närvaron, ni vet, det där ögonblicket när allt har en mening och allt står stilla. Allt är vackert och naturen är bländande. Jag kände mig otroligt tillfreds och tacksam över att kunna känna så. De där berömda dropparna av lycka.
 
Helgen som passerade nu var äldsta hemma med sin kärlek. Nu var det inte mycket höst kvar och dubbskorna fick komma ut ur lådan. Ett enda dubb har gått förlorat under tre vintrar. Klart godkänt.
Isiga vägar har också sin charm.
Särskilt när det blir kanelbulle på fik efteråt.
I söndags bokade vi en promenad-dejt med syster, pappa och pudlarna. Äckelkallt ute men sällskapet värmde. Så skönt att se pappa med rosor på kinderna ♥.
Precis idag har jag beställt ett nytt vintertäcke till vinthunden, ett som är sytt efter hennes mått och fodrat med teddy. Barnet körde jag tre lager på, ull, fleece och skal. Perfekt, eller kanske för varmt.
Under promanden kände jag mig som en riktig bull-mamma när jag frågade äldsta (som ändå blir 24 snart) om hon frös och halade upp handvärmare ur fickan. Älskar att göra sånt ♥
Sen höll dom värmen genom att leka kull i skogen. Rätt skönt ändå, till slut.
Jag har bra träningskläder som fungerar under vinterhalvåret. Crafts storm tights, en bra jacka från Dobsom och dubbskorna från Icebug. Lite merinoull under, en buff, mössa och en fleeceväst.. klappat och klart.
MEN, det fungerar inte under hundpromenader. Så jag har beställt ett stycke termokjol (lätt att ta på sig till lunchpromenaderna) och ett par vinterkängor. Inte supersnygga men förhoppningsvis varma.
Det blev ett par Merell Thermo Shiver, ser fasligt fluffiga ut. Jag kan inte minnas senast jag köpte ett par vinterskor. Inte riktigt min favoritgrej liksom. 
Ikväll ska jag på BIO med mamma och pappa, All Inclusive, tror det kan bli bra.
Började summera året under gårdagens simning (apropå BIO och långa intervaller), tänkte att jag kanske skulle hinna med en dejt innan året tar slut.
Kom att tänka på min senaste dejt och kände fluffet i hjärtat, en annan gång kanske... just då orkade jag inte leta mer luckor i livet.  Luckor för träning, luckor för vänner, luckor för kärlek, luckor för vila, luckor för familj osv... Var sak har sin tid och just ikväll har jag dejt med föräldrarna ♥ inte fy skam alls.
Men nästa gång så...

Kommentera inlägget här :