Första advent

publicerat i Allmänt, Barnen;
I fredags tog jag några timmar ledigt, hämtade yngsta barnet på skolan och tog bilen ner till Stockholm.
Kollegan ställde upp och tog hunden åt mig direkt från jobbet ♥  (eftersom mamma och pappa också var bortresta), guld värt att ha någon som ställer upp en hel helg.
Väl nere så möttes vi av dukat bord (som vi strax efter saboterade med flottiga hamburgare) hemma hos yngsta lillasyster.
OCH en chokladtårta av rang, herreguuuud så gooood.
Vi firade mellansysters födelsedag, passade liksom på när vi ändå skulle ses liksom.
Vi bokade den här helgen för ett tag sen. Tänkte att det kunde vara mysigt att gå på julmarknad, umgås och äta god mat. Dessutom skulle lillan med för första gången.
Hennes reaktion var rätt rolig när jag berättade att vi skulle åka till Stockholm och bo på hotell.
"-Vad roligt" sa hon bara. Sen förklarade jag att vi skulle dela rum med hennes stora systrar och då kom den riktiga reaktionen.
"-VAAAA? Ska JAG med?? Nej, jag vill inte!"
Ha ha ha, stackars liten... tänk att ha en mamma som plågar en på det viset.
På lördagen var vi till Julmarknaden på Hovstallet.
Mysig, traditionell marknad med massor av fina hantverk.
Dessutom kunde man titta på både vagnar, bilar och hästar (fastän hästarna såg drogade ut).
En och annan tomte kilade glatt förbi i folkvimlet.
Jag fyndade både godis, kryddor och hantverk.
Favoriten blev ett får med golfpeggar som ben.
Sen tog vi oss till Vapiano för lunch, älsklingarna fick vänta på maten.
Jag tog fram fåret, såklart, blir glad så fort jag ser det. Knas-snyggt!
Sen kom maten. Jag tog en carbonara salmone, kallrökt lax och lök i en gräddig sås med äggula och persilja. Junioren fick en klassisk bolognese som hon verkligen inte gillade... tror min är bättre ;) 
Efter lunchen tog vi tunnelbanan tillbaka och slappade på rummet med adventskalender och fika. Kombinationen sen kväll och tidig morgon fungerar inte om en är 7 år och middagen är bokad till 19. Så vi vilade medan de andra shoppade.
Syster och hennes man anslöt sig till oss för lite bubbel innan vi gick från hotellet. Sååå mysigt!
På kvällen hade vi bokat bord på Mamas and Tapas. Tur ändå att dom tog emot en bokning på 9 personer (båda mina systrar med deras män och en av sönerna, plus mig och tjejerna) med ganska kort varsel. Vi fick till och med ett eget rum längst in, passade oss alldeles utmärkt!
Maten alltså! Junioren beställde in mer och jag njöt av baconlindad fårost, paella och laxspett.
Dit går jag gärna igen, då tänker jag lämna plats för efterrätt också. Nu var det några som intog sötsaker serverade i glas... jag bara smakade lite pga småbarn och trött. Det där småbarnet skötte sig alldeles strålande, hon åt och njöt och lyssnade.. fick smaka på allt hon vågade (inte bläckfisk då).
Efter maten lallade vi tillbaka till hotellet, jag la junioren som somnade direkt och äldsta gjorde också kväll samtidigt. Vi andra som bodde på hotellet och fortfarande var vakna öppnade en flaska bubbel till. Såklart.
Sen satt vi på systers rum och småpratade en stund, ungefär till ögonen blev tunga.
Sen var det mest bara frukost och hemresa kvar...
...och kramar till höger och vänster.
Skön helg, det gör vi om ♥.
Junioren var mest imponerad av tunnelbanan och alla stora rulltrappor. Hotellfrukosten hade hon inte så mycket att säga om men tapas gillade hon. Och rummet, vi bodde på våning 2 som hade grön belysning, det var hon imponerad av.
Nästa gång ska vi köra lite museer och aktiviteter.. och mat såklart.
Då hoppas vi att storebror och föräldrar kan följa med också, dom var saknade!

Kommentera inlägget här :