Simläger 2016

publicerat i Simning, Soma, Swimrun, Träna;
Tänk dig att du står i badhusets entré på lördag morgon och får en röd tråd i handen, i ena änden står det "Följ mig" och långt där borta i andra änden står det "bra jobbat".
Lite så kändes Simlägret 2016.
Lördag morgon började med ett traditionellt simpass på runt 2000 meter och efter det stod Peter från Vansbro Simbutik/W-Dyk på bassängkanten, redo att presentera MASSOR med olika våtdräkter. Under tiden vi lyssnade på Patrik så förberedde dykaren sin utrustning och kameror inför filmningen.

Det fanns narurligtvis modeller både för simning och swimrun.

Vi fick kaffe från Guldrutan och frukt från Ica Kvantum, allt för att hålla energinivåerna på topp.

Sen började själva filmningen, en dykare filmade från sidan och den andra kameran satt på bom och filmade rakt framifrån. Dessutom så gick coachen på land med sin Ipad och filmade uppifrån. Puh!
Medan den ena gruppen blev filmade så kunde den andra gruppen prova våtdräkter och simma några längder. Jag provade Heads Swimrun Base och gillade den verkligen, den satt superskönt!

När alla hade provat och simmat så var det dags för lunch i klubbstugan (SOK). Got to love catering, det är ju så praktiskt. Medan vi svalde sista tuggorna så startade filmvisningen av samtliga deltagare, först från sidan och sen framifrån. En efter en blev vi kallade till coachens bord för en personlig genomgång och visning av filmen uppifrån. Väldigt nyttigt att få se från samma vinkel som hon ser och verkligen kunna pausa filmen och peka. Guld!

Full av nya intryck gick vi ner till simhallen igen, ladda om, nu var det dags för andra simpasset och denna gång med en inlånad tränare från grannkommunen. Nya ögon, nya tekniker... men han hade ett klokt mål med simningen. Att fortfarande vara aktiv när en är över 80 år. DET är ett mål att eftersträva.
3000 meter senare klev vi upp med ett (eller två) leenden och rosiga kinder. Tack Ola från Bollnäs SS!
Vår kväll fortsatte med grekisk buffé i klubbstugan, där fanns tid att ventilera och dela med sig av intryck från dagen.

Riktigt gott för hungriga simmare, och tänka sig, inte en läsk så långt ögat når.

Till slut var jag tvungen att åka hem, det gick nästan att känna hur kroppen varvade ner och jag orkade inte ens stanna till på affären för lördagsgodis. Plockade ur väskan och fixade med nästa dags packning innan jag smälte ut i soffan. Sent blev det inte.
Söndag morgon 09:00 startade sista simpasset, rätt så hårt blev det... vilket syns på gruppfotot efteråt (det finns på FB). 3300 meter senare klev vi upp efter en mördande hård evihetsstafett, 25 meter PANG, vila en stund och sen 25 meter PANG, vila en stund... osv... jag är övertygad om att mitt lag vann innan coachen fick bryta ;)

Direkt efter passet blev det en kort fika och lite surr vid bassängkanten.

Duscha och sen bytte vi om för ett "landpass" i klubbstugan. 
Angelica från Florsjögård hade satt ihop ett Soma Move/Mind på 60 minuter åt oss (vanligtvis är det 60+60 minuter). Det var precis vad en stel och trött kropp behövde. Sträcka och tänja lite åt alla håll och kanter. Jag  ♥ Soma, för trots att jag inte ser så smidig och stark ut så känns det smidigt och flytande. P-E avslutade med att visa upp att han lärt sig huvudstående, imponerande, mycket kontrollerad och samlad rörelse. Vilket påminner mig om att jag måste ÖVA mer, jag vill också kunna göra såna grejer utan fara för livet, kamraterna och lösöret.
Vi körde delar av release 7.
Efter Soman samlades vi för den avslutande lunchen, ännu en gång god mat på bordet från cateringfirman. Fisk denna gång, ääälskar fisk! Vi pratade om upplägget och innehållet, om kommande säsong och utrustning. Sen var det dags att plocka ihop och åka hem.
Under söndagen hade vi fotograf Stefan K på bassängkanten och han lyckades fånga några fina ögonblick (lägger inte ut bilder på de andra här). Alla ser ut som "riktiga simmare", som tränare Håkan brukar säga, och färgerna blev fantastiska.
Här är jag från min braiga sida.
Och från sidan..

Så sammanfattningsvis om lägret.
Bra upplägg.
Det är skönt att schemat tillåter pauser och tid för samtal, stress är något en vill undvika i mesta möjliga mån på fritiden OCH allra helst i samband med träning. 
Bra mat.
Måltiderna blev levererade till dörren, inga matlistor att skicka runt = inga felbeställningar och sånt trassel. Dessutom riktig mat och grönt till!
Bra pass.
Två träningspass/dag är väl vad en orkar med och samtidigt kan leverera på, Soman var en välgörande avslutning på hela helgen. Hoppas fler vill prova på fullversionen.
Spännande goodiebag.
Alltså, det var TVÅ påsar med en massa bra grejer. Bars, gratis träning på SportsGym, schampo, balsam, deo, hudcreme, vattenflaska... och en hårturban. Lyxigt och uppskattat!
Tack till Malin, Micaela, deltagare och alla sponsorer för en TOPPEN helg som fyllde på måbra-kontot utan att tömma bankkontot!
Sen var det extra, extra, extra kul att mamma och pappa kom både på lördagen och söndagen. Kul att få visa vad vi håller på med och skönt att dom får träffa mina träningskompisar. Dom fick själva uppleva vilken fin och positiv grupp det är. Helt vanliga glada människor, alla åldrar och yrkeskategorier.
Klart slut från mig.
Jag vilar några dagar tillsammans med junioren men sen blir det till att jogga igång kroppen. Ljuset är tillbaka och jag beundrar alla som höll ut ända hit ner.

Kommentera inlägget här :