Söndagslycka

publicerat i Baka & Laga mat, Barnen, Löpning, Träna;
Söndagen började tidigt, typ vid 06. Vi låg kvar i sängen en timme men sen blev vi båda rastlösa så jag utlovade bak efter att lillans rum blev städat (vi hjälps åt såklart). Litet rum=kort städtid. 

Kärleksmums stod det på lappen, inte särskilt kärleksfullt att sikta 6 dl vetemjöl med en tesil, men trägen vinner. 


Strax innan lunch dök tonåringarna upp och jag lovades barnvakt till en löptur. Fick ingen direkt tidsbegränsning så jag sprang upp på en grusväg i närheten med en idé om att försöka hitta vägen tillbaka längs Ljusnans strandkant.

Underställströja och kortärmat var definitivt för varmt.

Efter ca: 3 km grusväg så dök det upp en liten tjärn med massor av grodor/paddor och först trodde jag det var gäss i närheten men i efterhand har jag förstått att grodor kväker/piper på det viset. Fick se några fina exempel på tandemsim.

Vid tjärnen knäppte jag av musiken i lurarna och vek av på en smal skogsväg, hoppades att det var åt rätt håll (jag avskyr att vända, men har inget lokalsinne). Vägen blev till stig som blev till lite sumpmark och tillslut en underbart fin liten singeltrack genom mossig skog, högar med älgbajs och vacker natur. Jag visste att Ljusnan var på min vänstra sida och så länge var allt under kontroll.
Jag kom fram till en fäbovall (?) och där satt en handgjord skylt som pekade åt höger, det var mot badplatsen där tjejerna badat några gånger för många år sedan. Fine, jag tog en paus och dubbelkollade kartan.
Bara att lufsa vidare.
Kunde inte stanna och knäppa kort på allt men den här lilla bäcken var så vacker, mycket finare i verkligheten såklart.

Till slut kom jag upp på min vanliga 5 km slinga (först efter jag nästan skrämt ihjäl en stackars hundägare på promenad), knäppte på musiken och lallade hemåt. Riktigt nöjd och glad, det är så här det ska vara. Spontant, planlöst och mysigt.


Väl hemma blev det lunch bestående av rester från frysen, fixa kärleksmumsen och sen åka hem till mor och far för att krama lillasyster hejdå.

Direkt efter det tog jag med barnen i bilen för att visa dom tjärnen. Det kändes nästan som det inte fanns förrän jag visat någon annan, det är verkligen dubbel glädje att få dela sån tillfällen. Fastän det "bara" var grodor i en vacker skog efter en dammig grusväg.

Vatten är alltid fashinerande.

Snyggt bröstsim med bra flytläge :)

Vackert som fan!

Det var precis vad jag behövde, var så himla upprymd och glad när jag kom hem så jag klarade en chin utan gummiband. 
Får man säga äntligen?

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av frida svensson:

wow, det låter som en toppendag! härliga bilder från joggingturen!

Svar: Ja, det var verkligen en skön tur :)
Lise-Lott

Kommentera inlägget här :